Kinderen lezen dankzij Marijns Bieb

stichting-marijn-bibliotheek.jpg

Marijns Bibliotheek

Dat klopt. Stichting Marijn heeft een heuse bibliotheek met allerlei school- en leesboeken. Het is de enige openbare bibliotheek in de stad de openstaat voor alle 55.000 inwoners van Bilwi. Op school is de leraar namelijk vaak de enige die een boek heeft en ook thuis hebben kinderen geen boeken, atlassen of internet. Biblioteca Marijn uitkomst. Iedere maand komen hier ongeveer 380 kinderen naartoe om zaken op te zoeken in boeken of op internet, het zijn vooral middelbare school-leerlingen die gebruikmaken van Biblioteca Marijn.

Kinderen zijn echt geholpen met de bieb!

De bibliotheek is een echte steun in de rug voor kinderen die vooruit willen en weten dat onderwijs hen daarbij kan helpen. Het is een vrolijke plek, hier wordt samen hard geleerd, maar ook flink gespeeld, gekletst en geluisterd. Kinderen en jongeren kunnen hier al hun vragen stellen en doen dat ook. Ook kunnen de kinderen rekenen op het maken van een paar kopieën en het gebruik van stiften en grote vellen papier. Naast boeken hebben we ook een bibliotheekprogramma.

Ook hier zijn we trots op | Bibliotheca Marijn

• De Verhalenhoek: twee keer per week komen er 20 kindjes tussen 5 en 8 jaar naar onze bieb. Ze komen luisteren naar verhalen, lezen, knutselen, puzzelen en vooral meedoen.
  • Mobiele bibliotheek: twee keer per maand rijden onze vrijwilligers op de brommer, met dozen vol lees- en leerboeken, naar de basisscholen in de omgeving van Bilwi. In 2016 wisten we maar liefst 650 kinderen te bereiken met deze extra hulp bij vakken waar ze moeite mee hebben.
  • Bijscholingen en trainingen voor docenten: tien keer per jaar organiseren we bijeenkomsten voor de docenten in de omgeving van Bilwi.
  • Het mooiste van alles blijft ook dat de kleine kinderen van tien jaar geleden nu zélf vrijwillig andere kinderen helpen in de bibliotheek. Daar worden we gelukkig van!
  • Maar liefst 2600 kinderen in 17 kleine gemeenschappen in de regio krijgen vanaf nu hulp bij verbeteren van hun leesvaardigheid, daarbij gaat het vooral technisch en begrijpend lezen. Er is mooi lesmateriaal en intensieve begeleiding beschikbaar voor zowel docenten als voor de kinderen. De organisatie CARS/USAID financiert dit.

VERTEL HET DOOR

Steun ons en zet je netwerk voor ons in! Vertel wie we zijn en wat we doen.

MELD JE AAN VOOR DE NIEUWSBRIEF

Vragen of ideeën? Vraag het gerust. We denken graag met je mee of helpen je verder...

Contactformulier

MEER STICHTING MARIJN