muurschilderingmasculinidadZijn meisjes en jongens gelijk?

Ja natuurlijk! Helaas is niet iedereen in Nicaragua het  daar mee eens. En dat is te merken. Meisjes maken minder vaak dan jongens hun school af, ze zijn veel vaker slachtoffer van seksueel geweld, en moeten thuis veel harder aan het werk dan jongens. Uiteindelijk zijn ze vaak al moeder voor hun 18e en het lukt ze bijna nooit om financieel afhankelijk te worden. Hoog tijd om daar iets aan te doen.

Fundación Marijn doet dat door middel van het Girl Power programma. In september 2015 zijn we ook gestart met een jongensgroep. In totaal dertig jongens tussen de 18 en 24 jaar zetten zich in voor meer gelijkheid tussen mannen en vrouwen. Zij hebben cursussen bij ons gevolgd waarin ze veel hebben geleerd over het voorkomen van geweld. Het is héél erg belangrijk dat jongens zelf elkaar deze boodschap doorgeven. We kunnen tenslotte tot in den treure meisjes leren dat ze gelijk zijn aan jongens, maar zolang jongens en mannen daar anders over blijven denken, verandert er niets. “Onze” jongens vertellen deze boodschap van gelijkheid en respect nu in hun wijken, ze hebben zich georganiseerd en komen regelmatig bij elkaar. Afgelopen januari maakten ze deze geweldige muurschildering in de straat van de Fundación Marijn. Ook dat is Girl Power!!