diploma schooljaar2016

Diploma's

Het schooljaar in Nicaragua is in december afgelopen. Elk jaar zijn we weer heel trots als kinderen uit ons programma hun diploma krijgen! Een basisschooldiploma is helemaal niet vanzelfsprekend in Nicaragua. Maar 42.9% van alle kinderen maakt de basisschool af. En van hen maar weer de helft de middelbare school. Dus een schamele 25% van de bevolking heeft een middelbare schoolopleiding. Wat zijn we dan ook trots op de kinderen uit ons programma die het wél voor elkaar krijgen. Dit jaar zijn het 6 middelbare schooldiploma’s en 7 basisschooldiploma’s. Dankzij ons fantastisch team dat er altijd is om de kinderen te steunen, naar ze te luisteren, ze te motiveren, met de ouders en docenten te overleggen en het belangrijkste van alles om de kinderen te leren TROTS te zijn op zichzelf en bewust van hun eigen kunnen. Zoals op de foto’s te zien is worden de diploma-uitreikingen groots gevierd met de uitreiking in de kerk. Leningen worden afgesloten voor een mooie feestjurk. Gefeliciteerd Kirscha, Karen, Miguel-Angel, Isaac, Devid, Brismari (middelbare school), Juan José, Naicha, Rachel, Maykiris, Jonny, Elian en Bayardo (basisschool).

diploma2 schooljaar2016

muurschilderingmasculinidadZijn meisjes en jongens gelijk?

Ja natuurlijk! Helaas is niet iedereen in Nicaragua het  daar mee eens. En dat is te merken. Meisjes maken minder vaak dan jongens hun school af, ze zijn veel vaker slachtoffer van seksueel geweld, en moeten thuis veel harder aan het werk dan jongens. Uiteindelijk zijn ze vaak al moeder voor hun 18e en het lukt ze bijna nooit om financieel afhankelijk te worden. Hoog tijd om daar iets aan te doen.

Fundación Marijn doet dat door middel van het Girl Power programma. In september 2015 zijn we ook gestart met een jongensgroep. In totaal dertig jongens tussen de 18 en 24 jaar zetten zich in voor meer gelijkheid tussen mannen en vrouwen. Zij hebben cursussen bij ons gevolgd waarin ze veel hebben geleerd over het voorkomen van geweld. Het is héél erg belangrijk dat jongens zelf elkaar deze boodschap doorgeven. We kunnen tenslotte tot in den treure meisjes leren dat ze gelijk zijn aan jongens, maar zolang jongens en mannen daar anders over blijven denken, verandert er niets. “Onze” jongens vertellen deze boodschap van gelijkheid en respect nu in hun wijken, ze hebben zich georganiseerd en komen regelmatig bij elkaar. Afgelopen januari maakten ze deze geweldige muurschildering in de straat van de Fundación Marijn. Ook dat is Girl Power!!

monitorasmarijngirlpowerAfsluiting programma Girl Power

Vandaag sluiten we het Girl Power Programma af. We hebben de afgelopen jaren hard gewerkt om met dit programma het leven van veel meisjes in de regio te verbeteren. Door sport, spel, theater en trainingen. We hebben hier de meisjes zelf, maar ook de lokale leiders en natuurlijk ook jongens en mannen betrokken. Samen met de partnerorganisaties zijn we aan het bekijken hoe we door kunnen gaan, ook zonder de financiering van Plan Nicaragua.

De resultaten mogen er namelijk zijn! Professioneler personeel, sterkere meisjes, een bewustere bevolking, en jongeren die nog steeds -samen met de Fundación Marijn- de wijken ingaan en de scholen bezoeken om voorlichting te geven. Trots zijn we op kanjers zoals Jessica die andere jonge meiden vertelt over hun rechten:
“We dachten dat dit werk voor volwassenen was, voor bekende mensen of voor mensen met invloed, we geloofden echt niet dat wij dit zelf ook konden!” (Jessica 16)

Lees in dit tijdschrift van Plan Nederland en Vice Versa de mooie verhalen van het Girl Power programma in verschillende landen op de wereld. Op bladzijde 9-12 staat Nicaragua centraal.

keuken

Financieel onafhankelijk?

Ja! Heel graag! Wie wil dat nu niet? Helaas is dit doel nauwelijks te bereiken voor een organisatie zoals de onze. We kunnen niet zonder donaties en zijn heel blij met grote en kleine bijdragen. Ook in Nicaragua zitten we niet stil en proberen we zélf fondsen te werven. Dat doen we door het opzetten van loterijen, we verkopen soep op zondag, en verhuren plastic stoelen en tafels met tafelkleden voor feestjes. Ook onze vergaderruimte verhuren we aan anderen. Inclusief catering. We hebben tweedehandskleding, zelfgemaakte sieraden en tasjes verkocht en voor deze kerst een hele rits aan kaarsen gemaakt. Ook de kinderen hebben meegeholpen om prachtige kleurrijke bloemenpennen te maken. Dit alles proberen we te verkopen om zo ook zélf voor inkomsten te zorgen. Het zijn geen grote bedragen die binnenkomen, maar we creëren ook bewustzijn bij de kinderen in het programma dat je zélf de schouders er onder moet zetten om het programma mede draaiende te kunnen houden.