Lesbrieven Nicaragua

JUBILEUM 10 JAAR MARIJN

In september 2017 bestond Stichting Marijn 10 jaar. We hebben toen gevraagd of scholen in de buurt aandacht wilden besteden aan de Stichting en aan Nicaragua. Om hen daarbij te helpen hebben we toendertijd lesbrieven gemaakt die kant en klaar bruikbaar zijn in alle groepen. Zie hieronder drie mappen met divers materiaal.
Veel plezier!

Wil je samen met je klas helpen?

Iets voor een ander over hebben past helemaal in het kader van burgerschapsvorming en aanverwante vakken. Wat kinderen in Nicaragua goed kunnen gebruiken zijn spullen als puzzels, kleurboeken, kleurpotloden, stiften, beloningskaartjes, stickervellen, schriften...We willen dat niet bij elkaar gaan verzamelen omdat ‘grootschalig’ opsturen van spullen lastig is. Het duurt dan erg lang voor iets op de plaats van bestemming aankomt én het is peperduur. Vandaar ons volgende idee:
Scholen besteden op geheel eigen wijze aandacht aan Stichting Marijn en sturen eventueel verzamelde spulletjes op eigen kosten in kleine pakketjes naar de kinderen van de Fundación Marijn in Nicaragua. Vele kleine beetjes maken iets groots!
Je pakketje mag naar:
Fundación Marijn
Barrio Aeropuerto
Puerto Cabezas
Nicaragua
Gracias!!

Filmpjes met lessuggesties

Hier vindt u filmpjes waarin elke keer een ander thema van het Nicaraguaanse leven centraal staat. De filmpjes komen uit het kinderprogramma Brieven uit Nicaragua. Bij elk filmpje hoort een werkblad met vragen over de film en tips voor activiteiten die u voor of na het kijken van het filmpje met de leerlingen kunt doen.

Verhalen

Mooie verhalen en legendes uit Nicaragua die u kunt vertellen in de klas. In de verhalen staan Nicaraguaanse kinderen centraal, ze vertellen over hun dagelijks leven. Een groot contrast met het dagelijkse leven van de kinderen uit uw klas. Bij dit materiaal vindt u ook de werkbladen om een vriendenboekje te maken. Hier kunnen de kinderen uit een Nederlandse klas over zichzelf vertellen en zijn er andere bladzijden gevuld met informatie van verschillende kinderen van de Fundación Marijn in Nicaragua. Op aanvraag is meer informatie en fotomateriaal van kinderen beschikbaar.

VERTEL HET DOOR

Steun ons en zet je netwerk voor ons in! Vertel wie we zijn en wat we doen.

MELD JE AAN VOOR DE NIEUWSBRIEF

Vragen of ideeën? Vraag het gerust. We denken graag met je mee of helpen je verder...

Contactformulier

MEER STICHTING MARIJN